April 26, 2014

Takdir itu Indah

Salam Alayk. Alhamdulillah, bertemu lagi kita dalam rancangan bual bicara bersama Fie. *propa ja lebih*
Nothing to do. Life as a past SPM student is really awesome lorh. But life as an university student-to-be really tough deh. Siang hari terkojar-kojar ke sana ke sini ; bila malam mula lah terlentang tak sedar diri <-- Ini adalah realiti.
Walaupun agak menguji kesabaran dan kesungguhan, tapi dengan tekad dan iltizam yang tinggi ku sanggup harungi jua. Eheh opkos lah, nak seribu daya lah. Pegi sekolah 'Ustaz nk sain' . Haha ustaz kita jadik femes sebentar bersama pelajar-pelajar sekalian.
--------------------------------------------
REALITI HIDUP
'Eheh bestnya engko dpt tawaran sana sini, aku tak dapat pun. Ye lah aku kan tak pandai mcm engko'.
Who ever think like this ! Dont you ever dare ya. Why? Cuba korang tenung kiri kanan ayat bawah ayat tu. If you believe in Allah SWT, believe in Qada' and Qadar, you would not speak frankly like that. Why? Come let me explain.
1- 'Eheh bestnya engko dapat tawaran sana sini, aku tak dapat pun'.
Awak awak sekalian, hidup ini bagaikan roda, sekejap kita di atas sekejap kita di bawah. Apa yang berlaku sememangnya telah tertulis buat kita. Dont you ever argue about that. Selagi kita masih punya semangat, iltizam yang tinggi dan semangat yang jitu, Jalan Penyelesaian sentiasa terbuka luas di hadapan. Rezeki masing-masing telah ditetapkan. Percayalah pada Allah SWT. Lagi satu, realiti pelajar zaman sekarang, sebenarnya kita bukan ditawarkan, sebaliknya kena buat permohonan dahulu. Zaman teknologi lah katakan, semuanya nk kena isi online.
2- 'Ye lah aku kan tak pandai macam engko'.
No no no. This is wrong. Diri kita adalah anugerah dari Allah SWT. So the first thing that we should do is , Always thanks to Him for giving us the chance to become a khalifah , a servant to Him. Sama ada keputusan kita cemerlang atau tidak , INGAT ! Ucapkan Alhamdulillah terlebih dahulu. Why ? Keputusan teruk kot. Awak, cuba awak fikirkan, berapa ramai yang nak belajar tetapi mempunyai banyak kekangan, misalnya dari segi kewangan. Keputusan boleh ditingkatkan melalui usaha, tapi peluang untuk belajar tidak datang dengan mudah. Hargailah peluang yang diberikan. Andai hari ini kita gagal, hari esok kita pasti berjaya,InsyaAllah. Alhamdulillah Ya Allah, walaupun aku tidak mendapat keputusan yang cemerlang, sekurang-kurangnya aku memperoleh banyak ilmu pengetahuan. InsyaAllah aku pasti usaha lagi.
Speak positively create an active person.
Speak negatively create a passive person.







No comments

Post a Comment

© Nurshafinaz Nasir
Maira Gall