August 21, 2015

How I love Cooking

Assalamualaikum and Hi! 

Statement 1 : I love cooking. Statement 2 : I don’t have enough money. Conclusion : I love cooking but lack of money! Semenjak dah jadi penganggur setia menanti tawaran degree, aku memang kerap kering (short of money). Sebabnya aku tak kerja. Mama prefers that her daughters stay at home and do the chores rather than working outside and get home late! 

Cerita pasal masak ni, aku dengan kembar aku memang suka masak sedari kecil lagi.  Hobi ni bermula masa aku darjah 1. Yes no lies. Hari tu, mama abah takde dekat rumah. They are going out, and we know that they won’t get home early. Jadi aku dengan adik aku pun mulakan misi memasak kitorang. 

First, we go through our mom’s recipe book. All of the recipes seems hard to be done yet we still insist on cooking something. Then we choose this one recipe which is “Jem Sekaya”. This recipe use lots of eggs. Terpengaruh dengan cara mamasak chef professional dekat, kitorang pun sediakan bahan-bahan dalam mangkuk ala chef. 

Lepas semua dah tersedia, masa tu dah nak start masak. Sekali dah macam ‘Alamak, tinggi nau nau dapur ni’. Demi memasak, aku dengan adik aku panjat kabinet dan bersila di atasnya. Chef Ketot macam ni lah satu-satunya cara paling mudah. 

Epik dia masa proses memasak tu, tiba-tiba dia macam mendidih membuak-buak, pastu jadi berketul, tak smooth macam orang jual kat supermarket. Huwaa nangis kita. Pada masa yang sama, takut mama marah sebab dapur dah bersepah. Dah lah bersepah, tumpah pulak jem sekaya tak jadi tu. Pastu pegi buang jauh-jauh sebab yakin mama tak akan jumpa that tak jadi jem sekaya. Tapi mama tau jugak! Tapi mama tak marah yayy.

Lepas tu, dah yakin sikit lah nak masak. Gagal sekali tak bermakna gagal selama-lamanya tau. Ececey hahaha.


p/s : That’s the first and last time I ever did Jem Sekaya.

No comments

Post a Comment

© Nurshafinaz Nasir
Maira Gall