August 27, 2015

Actuarial Science - The Journey begin!

Assalamualaikum and Hi! 

Aku dah dapat tawaran degree. Yayy Alhamdulillah I’m actuary-to-be. Taktau actuary tu keje apa? Nanti aku cerita dalam next entry,In shaa Allah. 

Sejujurnya, aku sebenarnya mengharapkan Pharmacy, sebab aku crush tahap sanggup tak makan dengan Kimia. Aku suka tengok bila kita campur cecair A dengan cecair B, pastu dia keluar asap lah bagai. Masa asasi haritu, ada satu hari tu kitorang buat eksperimen apatah, guna concentrated sulphuric acid. Aku dengan groupmates aku slumber je ambik conc. sulphuric acid out of the shield (forgot the name). End up kena marah dengan madam sebab benda tu bahaya. Tak boleh handle luar dari kawasan dia. Katanya nanti dapat reading TAK TEPAT. Tapi ada kitorang kisah haha. Siapa je sanggup nak repeat balik, nanti kena balik lambat!

-CLOSE THAT CHEMISTRY’S BOOK-

Lepas ni, aku dah takde lab. Kena hadap laptop je 24/7. Gosh need to repair my specs! 

ACTUARIAL SCIENCE. 
This is what I’m gonna go through. Secara asasnya. kos ni berkait rapat dengan matematik + ekonomi + statistik. Memang benda baru lah bagi aku sebab aku tak expect pun akan dapat kos ni. The second toughest course in Malaysia kot! Farmasi lagi senang huhu. 

Road to be an actuary. Kita kena lulus semua peperiksaan professional (banyak kot!). Malaysia takde lembaga/persatuan yang sediakan exam untuk iktiraf seseorang tu jadi actuary. Jadi, kena lah ambik dengan persatuan luar (SOA,IFoA dll). Katanya, satu paper RM600++. Gulp.

Kepada sesiapa yang berhajat nak sambung dalam bidang ni, dia haruslah: BERKEYAKINAN TINGGI, BERANI, PANDAI DALAM PENGIRAAN dll. In short, it resembles the requirement for a doctor-to-be.


In shaa Allah, all of us can do it. Tak cuba tak tau kan. Goodluck for me! Bismillah. 

No comments

Post a Comment

© Nurshafinaz Nasir
Maira Gall